catchingup

Alla inlägg den 23 november 2013

Av Eva Wedberg - 23 november 2013 07:39


Igår kändes det som Helena gjorde sig påmind mer påtagligt än vanligt. Hon inns ju med på flera sätt hela tiden. I tankar och när vi åker till hennes grav, tänder ljus hemma, i musik eller tittar på bilder av henne.

På radion spelades flera låtar som jag förknippar särskilt med henne.

Passengers "Let her go" som jag tidigare lagt upp här på bloggen. Den blev populär och spelades hela tiden i början av året och jag tyckte texten talade så fint om det som hänt "You only know you love her when you let her go".

En annan sång som jag ocksåhörde på radion igår och som jag förknippar med Helena, men av helt andra orsaker är Martin Stenmark och "Sjumilakliv" Helena blev så irriterad när hon hörde den för hon tyckte den var så dålig. Framför allt retade hon sig på texten som hon tyckte var full av nödrim och allmänt usel  

"Jag vill kasta loss, och lära mig slåss"

"Jag vill byta hamn, vara den som försvann"

för att nu nämna några odödliga mästerverk. 

Nu när jag hör låten ser jag och hör Helena. "Men alltså, åhhh, hur kaaann man bara skriva nåt så jävla dåligt. Den e ju helt blääähhhh. Kan han inte bara hålla käften"


Och så Winnerbäck. Helt oväntat fick jag erbjudande att ta över en biljett till Winnerbäcks konsert på hovet igår.

Jag har lyssnat mycket på Lars Winnerbäcks musik men det var första gången jag hörde honom live. 

Han är inte den mest utåtriktade artist man kan tänka sig. Han skriker inte "Mår ni braaa???"  eller står och klappar med händerna över huvudet för att få publiken med sig.  

Han kör sina låtar och nångång säger han några ord mellan.

Men hans musik och framförallt texter är helt fantastiska och alla kan dem. Så det blir allsång iallafall.

De 2½ timmarna konserten varade bara flög iväg.


Helena var den som fick mig att upptäcka Winnerbäck en gång i tiden.

Hon gjorde bland annat collage till sin syster som inramades med Winnerbäcks låt  Kom änglar,  som börjar med: "Den vackraste stunden i livet var den när du kom"

En underbar textrad som jag vet också betyder  mycket för min vän Ingrid.


"Tidvis" har jag fått till mig från en av Helenas kompisar nu senare.


Till sist den jag tycker mest om och som det senaste åreet har fått en speciell betydelse.

Lyssna gärna extra på texten till" Kom ihåg mig"





Presentation


Jag heter Eva Wedberg. Jag är en vanlig 3-barnsmamma.
Den 12 jan 2013 rämnade världen då vår älskade dotter Helena tog sitt liv, 21 år ung. Bloggen handlar om hur vi hanterar saknaden efter henne.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards