catchingup

Inlägg publicerade under kategorin Dagbok from 24/2 2013

Av Eva Wedberg - 25 februari 2013 21:53

Vi fixar med Helenas lägenhet för att sälja den. Det är med blandade känslor vi gör det.

Det ärhemskt att packa ner Helenas grejer, plocka bort prydnadssaker och tavlor som hon köpt och rensa ur köket på torrvaror. Det var i den lägenheten hon levde de senaste 2 åren och det är där man känner henne mest. Samtidigt kan vi inte låta allt stå som ett dyrt museum som vi besöker när andan faller på. 

Vi ska noggrannt gå igenom varje pryl och ta ställning till vad vi gör med den, men lägenheten ska dock tömmas. Jag tror vi kommer att känna en lättnad när det är klart.


Idag åkte jag och Tommy till IKEA för att köpa några saker att piffa upp innan visning. Vi har något olika syn på "homestyling" . När jag ser mysfaktor och bättre pris ser Tommy jobb och sladdar som ska dras.

Vi lyckades iallafall enas om några mattor och lampor. Jag får nog göra en egen shoppingtur senare i veckan.


På Rusta kom sorgen över mig när jag såg hyllan med energidrycker.

Helena ansåg, med all rätt, att jag borde röra mig mer och att jag skulle må bra av att gå ner några kilon. Med stor energi gjorde hon träningsprogram och matlistor för att jag skulle lyckas. Tyvärr räckte inte min karaktär riktigt.

Ett par gånger åkte vi till Rusta för att handla energidrycker. Helena hjälpte mig välja och tipsade mig om att hoppa över lunch ibland och istället ta energidryck. Likt en tjurig tonåring tryckte jag sen i mig både energidryck och lunch.

Men det var fina stunder när vi höll på med min diet och hyllan på Rusta påminde mig om det och hur jag saknar det.

 

Helena i hälsoaffär på Malta 2011


Av Eva Wedberg - 24 februari 2013 16:31

Det har varit en ganska jobbig och gråtmild period efter begravningen. Mycket tankar,självförebråelser men framför allt saknad. Hur ska jag stå ut utan Helena?

 Ibland är gråten nästan självförvållad, som när jag gång på gång spelade  Himlen är oskyldigt blå, Du är allt, My heart will go on och andra låtar som vi hade på begravningen.


Oftast är gråten helt oförutsägbar. Exempelvis Helenas grav. Ena gången jag besöker graven är det fridfullt, nästa gång sprutar tårarna. Vi besöker kyrkogården nästan varje dag. Ofta tar vi med hundarna och promenerar runt en stund, det känns fint trots känslostormarna och Helena är nära på nåt sätt.

När jag besöker lägenheten vet jag aldrig innan jag kommer dit hur jag ska reagera.  Vi håller på att göra iordning Helenas lägenhet för den ska säljas så vi är där ganska ofta och fixar. Ibland kan jag vara där länge utan att bli ledsen, ibland börjar jag gråta redan när jag sätter nyckeln i låset.


Den här helgen har ändå känts ganska bra. Jag har varit ute en hel del med hundarna i det vackra vårvintervädret som vi har här i Tumba.

Vi har också haft besök av släkt och vänner. Det är naturligtvis inte  på långa vägar lika många som kommer nu som de första veckorna men det är ändå rätt många som tittar till oss.

Jag tog en promenad med vännen Anita, sen tyckte vi att vi gjort oss förtjänt av semla.

Åsa var här och tittade på Melodifestivalen, eller Mello som man säger. Hejade på Ulrik, vilket retade Emilia. Ulrik var hennes förra idol, nu är det Yohio som gäller. 

Det kändes skönt att konstatera att jag finner Alexander Bard lika uppblåst och vidrig som förut, vissa saker förändras inte trots allt.

Åsa och jag satt och pratade till 3 på natten. Vi pratade mycket om Helena och hur ledsna vi är och hur mycket vi saknar henne. Men det var inget ledsamt samtal, stundtals var vi allvarliga, stundtals skämtade vi och skrattade så tårarna rann.

Det är så skönt när man kan skratta, skrattet ger kraft. Prästen Anna-Lena, som begravde Helena, uppmanade oss då hon besökte oss att skratta så mycket vi orkar. Skrattet gör nämligen så syret kommer ordentligt ner i lungorna.

 

Helena kunde skratta - och få andra att skratta  

Presentation


Jag heter Eva Wedberg. Jag är en vanlig 3-barnsmamma.
Den 12 jan 2013 rämnade världen då vår älskade dotter Helena tog sitt liv, 21 år ung. Bloggen handlar om hur vi hanterar saknaden efter henne.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards